فروشگاه اینترنتی لوازم برودتی موج سرد

انواع فن یخچال و نشانه‌های خرابی آنها

Tuesday، ۴ Khordaad ۱۴۰۰

برای اینکه یخچال درست کار کند باید هوای داخل آن در گردش باشد. به عبارت بهتر، روال کار بدین صورت است که فن باید هوای سرد را داخل یخچال به گردش درآورد و موظف است با جابجایی هوای گرم و سرد، یخچال را خنک نگهدارد.

در صورت بروز مشکل در این قطعه مهم، حتما از تعمیرکاران حرفه‌ای تعمیر یخچال و فریزر کمک بگیرید و خرید از فروشگاه موج سرد را به تعمیرکار خود بسپارید.

تعمیر فن یخچال بسیار تخصصی و نیازمند دانش فنی بالایی است چراکه این قطعه، یکی از مهم‌ترین اجزای یخچال است و وظیفه آن جابجایی هوای داخل یخچال می‌باشد.

انواع فن یخچال و نشانه‌های خرابی آنها

  1. اواپراتور (تبخیر کننده)
  2. کمپرسور
  3. داخلی

۱٫ فن اواپراتور

این نوع فن، هوای خنک را از کویل‌های اواپراتور عبور می‌دهد تا محفظه یخچال را سرد کند. کویل‌ در پشت محفظه یخچال تعبیه شده و اواپراتور نیز جلوی آن قرار گرفته است.

هر زمان کمپرسور کارش را شروع کند، فن نیز شروع به کار می‌کند. اگر این عمل صورت نگیرد، مواد غذایی به خوبی سرد نمی‌شوند. چنانچه با این معضل مواجه شدید، بهتر است که به سیم کشی یخچال یا معیوب شدن فن اواپراتور شک کنید.

۲٫ فن کمپرسور

این فن درست در خارج از یخچال و پشت آن قرار گرفته است. اکثر یخچال‌های امروزی دارای این فن خنک کننده هستند.

فن کندانسور باعث خنک شدن کمپرسور می‌شود و در کنار آن قرار گرفته است. طریقه کار به شکلی است که با عبور جریان هوا از بین سیم پیچ‌های کمپرسور به خنک کردن این بخش کمک می‌کند.

۳٫ فن داخلی

این فن داخل خود یخچال است و هوای داخل یخچال را خنک می‌کند. فن داخلی نقش مهمی در سرد کردن مواد خوراکی درون محفظه یخچال دارد و همچنین باعث می‌شود فرآیند انجماد مواد داخل فریزر با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد.

چرا فن یخچال صدا می‌دهد؟

یخچال از جمله وسایلی است که در تمام فصول سال، بی وقفه کار می‌کند، بنابراین خرابی یخچال و فریزر و نیاز به تعمیر آن اجتنابناپذیر است. یکی از مشکلات یخچال فریزر که بسیار رایج است، تولید صداهای عجیب و نامتعارف از دستگاه است.

شاید گاهی اوقات شما هم صداهای عجیبی از یخچال فریزر منزلتان شنیده باشید که بعد از چند ثانیه قطع می‌شود. اینگونه سر و صداها اگر هرازگاهی شنیده شود، کاملا طبیعی است و نیازی به پیگیری ندارد، اما در صورتی که این مشکل ادامه دار شود، باید علت آن را پیدا کرد.

یکی از دلایل تولید صدای اضافی در یخچال، معیوب بودن فن اواپراتور است. برای برطرف کردن این مساله اولین راهکار این است که یخچال را خالی کنید و برای مدت یک یا دو روز آن را خاموش نگه دارید.

اگر با این ترفند مشکل حل نشود باید به سراغ تعمیرکار یخچال فریزر بروید. مطمئنا تعمیرکار در این مرحله سنسور ترموستات را بررسی خواهد کرد. چنانچه، سنسور نیز مشکلی نداشته باشد، برای رفع مشکل، برد الکترونیکی یخچال بررسی خواهد شد.

در برخی مواقع، دلیل سروصدای صدای یخچال می‌تواند به علت میل شفت آن باشد. برای رفع صدای به وجود آمده می‌توانید سر میل شفت را به روغن آغشته کنید.

همچنین بعضی اوقات ممکن است پیش از اینکه یخچال شروع به کار کند، سر و صداهای آزاردهنده‌‌ای از یخچال به گوش برسد که دلیل آن می‌تواند ضعیف بودن جریان برق، معیوب بودن اورلود و یا نیم سوز بودن موتور باشد.

نشانه‌های خرابی فن یخچال

۱٫ فن کندانسور

اگر فکر می ‌کنید صدای یخچال بیش از حالت معمول بوده و باعث مزاحمت شده است، این احتمال وجود دارد که فن کندانسور یخچال خراب شده باشد.

گرم بودن فضای درون یخچال و خنک نشدن مواد غذایی هم یکی از عواقب خرابی فن کندانسور است.

روشن و خاموش شدن‌های متوالی و خیلی زیاد یخچال در طول روز، می‌تواند نشان دهنده عیب و نقصی در فن کندانسور آن باشد.

تعمیر فن کمپرسور یخچال

جهت بررسی مشکل این قسمت باید پس از قطع برق، پنل عقبی را باز کنید و اگر شاهد انسداد بودید آن را از بین ببرید. به یاد داشته باشید که هر گونه مانع بر سر راه فن می ‌تواند مشکل ساز شود و کمپرسور به خوبی خنک نگردد. در صورتی که موتور یا پروانه فن کمپرسور خراب باشد باید آن را تعویض کرد. اگر نمی ‌خواهید در فواصل زمانی کمی فن کمپرسور یخچالتان خراب شود، حتما ماهی یک بار به نظافت آن بپردازید و میل شفت وارد شده به آرمیچر را به روغن آغشته کنید.

خرابی فن چه مشکلاتی را برای یخچال به وجود می‌آورد؟

اگر فن یخچال شما معیوب شود با مشکلات زیر مواجه خواهید شد:

  • ایجاد سر و صدای آزار دهنده از یخچال
  • در صورت خراب شدن فن اپراتور، یخچال قادر به تولید هوای سرد نخواهد بود.
  • با بروز مشکل در فن کمپرسور گرمای زیادی به وجود خواهد آمد که این مساله باعث سوختن موتور می ‌شود.

نحوه تعمیر و تعویض فن یخچال

در اکثر مواقع با دیدن نشانه‌هایی که در بالا ذکر شد، احتمال خرابی فن داده و فکر می‌کنید مجبور به تعویض آن خواهید بود، اما در هر صورت، قبل از هر تصمیمی با تعمیرکاران مجرب “امدادینو” مشورت نمایید، شاید راه بهتری برای شما در نظر بگیرند.

اگر اشکال از پروانه باشد، فن به طور حتم باید تعویض شود. دقت کنید که حتما پروانه به طریقی نصب شود که باد به سمت خودتان بوزد. همچنین احتمال دارد صدای فن به دلیل میل شفت آرمیچر باشد که در این صورت باید قسمتی از میل شفت را که وارد آرمیچر شده، روغن مالی کنید.

قبل از اینکه برای تعمیر اقدام نمایید، ابتدا یخچال را خاموش کرده و از برق بکشید. تمام مواد خوراکی را از داخل آن خارج کنید و تا زمان آب شدن برفک یخچال صبر کنید. در مرحله بعدی همه قفسه‌ها را بیرون آورید تا یخچال خالی شود.

در گام بعدی با احتیاط فراوان پشت یخچال را باز کنید و موتور نگهدارنده فن را جدا نمایید. حال باید تیغه‌های فن را جدا کرده و فن ناسالم را بیرون بیاورید.

حالا فن سالم را جایگزین کنید و تیغه‌های فن را به موتور متصل نمایید و با ایجاد فشار، فن را جابیندازید. در نهایت، نصب گیره نگهدارنده را فراموش نکنید.

بعد از انجام شدن کارهای فوق، می‌توانید مجدد یخچال را روشن کرده و مواد خوراکی و قفسه‌ها را به داخل یخچال بازگردانید.

قیمت فن یخچال

قیمت فن‌ها با توجه به مدل یخچال متغیر است و هر نوع یخچالی قیمت فن مخصوص به خودش را دارد. بهترین  راهکار برای اینکه از قیمت فن مطلع شوید این است که با نمایندگی مجاز فروش قطعات یخچال و یا برند دلخواهتان تماس برقرار کنید و قیمت واقعی را جویا شوید. می توانید با امدادینو تماس بگیرید و هزینه تعمیر یخچال و فریزر خود را به همراه قیمت خدمات و قطعات به رایگان دریافت کنید.

سخن پایانی

همان طور که گفتیم فن یخچال نقش بسیار حیاتی و مهمی در سلامت یخچال و حفظ مواد غذایی داخل آن دارد. در گذشته بعضی از یخچال ‌ها فاقد فن بودند و یا حداکثر یک فن داشتند؛ اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی ممکن است چندین فن در ساخت یک یخچال فریزر به کار گرفته شود. اگر از محافظ برق استفاده کنید و همچنین نسبت به پاکیزه نگه داشتن فن یخچالتان کوشا باشید، سلامت یخچال را تا مدت زیادی تضمین کرده‌اید.