فروشگاه اینترنتی لوازم برودتی موج سرد

معرفی نرم ‏افزار CAPSEL و استفاده از آن برای تعیین و انتخاب لوله مویین

Sunday، ۱۲ Bahman ۱۳۹۹

ابتدا نرم‏ افزار را از سایت secop.com دانلود و آن را برروی رایانه خود نصب و نرم‏ افزار را اجرا نمایید. صفحه زیر برای شما نمایش داده خواهد شد.

در صفحه اصلی برروی دکمه setting (تنظیمات) کلیک کنید. صفحه زیر باز خواهد شد. در این قسمت واحدهای اندازه ‏گیری را مطابق شکل تنظیم نمایید؛ یعنی توان (Energy) را بر حسب وات (w)، دما (Temperature) برحسب سانتی‏گراد، فشار (Pressure) برحسب بار، قطر (Diameter) برحسب اینچ، طول (Length) برحسب متر و جریان (Flow) برحسب لیتر بر دقیقه قرار بگیرد (روش متداول در صنایع برودتی داخلی).

نکته: اگر در مرتبه اول این تغییرات را در نرم‏ افزار انجام دهید، این تغییرات به‏ صورت خودکار در دفعات بعدی لحاظ می‏ شوند و دیگر نیازی به انجام مراحل آن ندارید.

در صفحه اصلی در قسمت Input data (داده‏ های ورودی) مشخصات سیستم خود را وارد کنید.

باید توجه داشته باشید که اعداد خروجی نرم‏ افزار تنها محدوده مناسبی از جواب را در اختیار شما قرار می‏ دهد و به دست آوردن بهترین اندازه برای لوله مویین نیازمند تست، سعی و خطا در محدوده جواب می‏ باشد. هم‏چنین باید در انتخاب اعداد داخل نرم‏ افزار دقت لازم را انجام دهید.

مراحل انتخاب

انتخاب مبرد که به آسانی توسط طراح می‏ تواند انتخاب شود. برای حدس توان برودت سیستم باید حتما به کاتالوگ کمپرسور مراجعه کنید و توان تولیدی را در دمای موردنظر بخوانید. جدا از قرار دادن توان نامی کمپرسور که معمولا در خرید از آن استفاده می‏ کنید، خودداری کنید. دمای اواپراتور سیستم توسط طراح انتخاب می‏ شود. توجه داشته باشید دمای اواپراتور با دمای محفظه کاملا متفاوت است و نوع اواپراتور شما و دمای آن مشخص‏ کننده دمای محفظه است. دمای کندانسور نیز توسط محیطی که سیستم در آن قرار می‏ گیرد، مشخص می‏ شود. به‏ طور مثال دمای کندانسور در شهر اهواز متفاوت با دمای آن در تهران می‏ باشد. دمای بخار ورودی به کمپرسور نیز با توجه به کارکرد سیستم و نحوه لوله‏ کشی مشخص می‏ شود. با توجه به توضیحات بالا انتخاب لوله مویین یک فرایند مهندسی همراه با آزمون و خطا می‏ باشد و نمی‏توان به‏ طور دقیق گفت بهینه‏ ترین لوله مویین برای سیستم با استفاده از نرم‏ افزار چه ویژگی‏هایی دارد. آنچه که در اغلب بخش‏های مهندسی صورت می گیرد بدین گونه است که ابتدا با استفاده از کاتالوگ و برحسب تجربه اطلاعات را وارد نرم افزار می‏ کنند سپس لوله مویین را 10 درصد از نرم افزار capsel بلندتر انتخاب می‏ کنند و در کارکرد سیستم تمامی دماهای مورد نیاز را دوباره با استفاده از سنسور اندازه‏ گیری می‏ کنند. حال این بار با قرار دادن اعداد جدید در نرم‏ افزار و کوتاه‏ کردن لوله مویین به نقطه طراحی مورد نظر می‏ رسند.

مثالی از انتخاب اولیه اعداد: ( توجه داشته باشید اعداد انتخابی تنها برای روشن کردن نحوه استفاده از نرم‏ افزار می‏ باشد و نباید مبنایی برای طراحی قرار گیرد.)

فرض می‏ کنیم یخچالی داریم که باید میانگین دمای محفظه آن چهار درجه سانتی‏گراد باشد و در شهر تهران با دمای 25 درجه اتاق فعالیت می‏‌کند. مبرد مورد استفاده آن نیز R134a می باشد.

  1. مبرد را R134a انتخاب می‏ کنیم.
  2. برای این یخچال کمپرسور 3 را انتخاب کرده ‏ایم. به کاتالوگ آن مراجعه می‏ کنیم. با توجه به آن که نیاز داریم دمای محفظه یخچال 4 درجه سانتی‏گراد باشد و برحسب تجربه می‏ دانیم که اواپراتور فن‏دار انتخابی یخچال، اگر در دمای 10- درجه سانتی‏گراد (این اعداد تنها برای مثال می‏ باشد) قرار داده شوند به نتیجه مطلوب خواهیم رسید. لذا در کاتالوگ کمپرسور توان کمپرسور را در این دما می‏ خوانیم که برابر 253 وات در استاندارد CECOMAF می‏ باشد.

3.د مای اواپراتور را در مرحله قبل انتخاب کرده و برابر با 10- قرار می‏ دهیم.

4. دمای کندانسور بدون فن فرضی را 55 درجه قرار می‏ دهیم( تقریبا 30درجه بیشتر از دمای محیط).

5. دمای بخار ورودی را برحسب تجربه 32 درجه قرار می دهیم.

6. خروجی به صورت زیر می‏باشد.

عدد سمت چپ طول لوله مویین و عدد سمت راست قطر آن می‏باشد و عددی که با رنگ زرد مشخص شده، پیشنهاد نرم افزار به شماست.

حال طول لوله مویین را بیشتر از اندازه درج شده بسته و در شرایط مختلف تمامی دماهای مورد نیاز را اندازه‏ گیری می‏ کنیم و فرایند را تکرار خواهیم کرد تا بهترین لوله مویین برای سیستم انتخاب شود.